Daglig levering af frisk stenaldermad kræver moderne logistik

Stigende efterspørgsel efter sund og frisklavet mad og stenalderkost til 7-Elevens 125 butikker over hele landet kræver knivskarp præcision og højt tempo i logistikoperationen. Reitan Distribution og Logistikkompagniet har indgået et samarbejde, som sikrer friske madvarer i 7-Elevens kølediske hver morgen

Sundhedsbølgen er rullet ind over Danmark som en tsunami – og efterspørgslen på frisk, sund og hurtig mad er større end aldrig før. Det mærker man også hos Reitan Distribution, som bl.a. leverer mad til landets 7-Eleven butikker, der på baggrund af den stigende interesse har lanceret en række sunde og friske kvalitetsvarer on-the-go i sine butikker.

Vi har i flere år leveret et fast sortiment af madvarer til 7-Eleven, som har oplevet en stigende efterspørgsel efter de helt friske, hurtige måltider til deres butikker. Sammen med 7-Eleven har vi derfor defineret et sortiment, der kan indfri den stigende interesse for stenalderkost, morgenbrød og juicer. Hvor vi førhen leverede to til tre leverancer om ugen leverer vi nu det nye sortiment hver dag til sjællandske 7-Eleven butikker“, fortæller Allan Ravn, der er lagerchef hos Reitan Distribution.

Når de helt friske måltider dagligt skal nå ud til butikkerne inden kl. 10, kræver det både højt tempo, knivskarp præcision og en fleksibel bemandingsløsning. For at kunne indfri forretningspotentialet i det nye markedsområde har Reitan Distribution derfor indgået samarbejde med Logistikkompagniet, som sammen med Reitan Distributions egne medarbejdere bemander distributionscentet i Brøndby.

Skalérbar løsning til svingende efterspørgsel

Der er 120 varenumre i 7-Elevens sortiment af superfriske madvarer. Indehaverne i landets 7-Eleven butikker kan bestille de varer og det antal, de skal bruge, med blot en dags varsel. Med et svigende antal bestillinger kan det derfor være svært at planlægge bemandingsbehovet i distributionscentret fra dag til dag. Fleksibilitet og skalérbarhed på bemandingsfronten er derfor en afgørende faktor.

Det er en tung omkostning, hvis vi skal have et fast antal medarbejdere hver dag i tilfælde af færre bestiller fra butikkerne. Omvendt falder kvaliteten, hvis vi er for få. Derfor er det afgørende for vores forretningsmodel, at vi har en skalérbar bemandingsløsning, der kan følge med efterspørgslen. Her indfrier Logistikkompagniet vores behov ved at kunne skalere op og ned i bemandingsbehovet fra dag til dag og dermed opretholde en profitabel forretning“, siger Allan Ravn.

Teamleder sikrer overblik og hurtig styring

Logistikkompagniet leverer de medarbejdere, der modtager, plukker og pakker de friske varer, når de hver nat rammer terminalen i Brøndby og skal sendes videre ud til landets butikker. Ud over et fleksibelt antal medarbejdere har Reitan Distribution også en fast teamleder fra Logistikkompagniet tilknyttet, som sikrer et højt kvalitetsniveau og det rigtige tempo.

Vi er i god dialog med Logistikkompagniets teamleder og mandskab, der hurtigt er blevet en del af det faste mandskab på distributionscentret. En klar fordel ved det tætte samarbejdet er, at vi kan følge med i den løbende proces og hurtigt ændre setup. Det er især vigtigt, når der bestilles fra dag til dag, der kræver hurtige reaktioner. Teamworket gør processen hurtigere og nemmere og sikrer bedre styring af opgaven, der kræver højt tempo og godt overblik“, fremhæver Allan Ravn.

Superfriske varer kræver højt tempo

I forhold til Reitan Distributions sædvanlige distributionskæde med store, velplanlagte leverancer i fragtbiler, kræver de friske madvarer og det fleksible bestillingssystem en langt højere hastighed og omstillingsparathed.

Varerne leveres til terminalen lige over midnat og skal være plukket, pakket og klar til kørsel i små sprinterbiler ved 3-tiden. Der skal altså være fart på, hvis maden skal holdes frisk – og kølekæden må for alt i verden ikke blive brudt“, siger Allan Ravn og tilføjer:

Her har vi et rigtig godt og dedikeret team fra Logistikkompagniet. De rykker, når der skal rykkes og forstår vigtigheden af, at maden håndteres korrekt og nøjagtigt.”

7-Eleven forventer, at efterspørgslen på de superfriske varer vil fortsætte med at stige. På nuværende tidspunkt fører de produkter fra otte leverandører, men der kommer løbende nye produkter til. Fordi maden er pakket pænt og ser indbydende ud når den leveres – og kunderne er vilde med den – bestiller forretningerne støt mere og mere af den frisklavede færdigmad.

         

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *