Logistikkompagniet er klar til næste vækstfase

Nytænkning og fokus er nøgleordene for Logistikkompagniet, der på få år har vundet en stribe anerkendelser. Virksomheden har også haft lønsomhedsmæssige udfordringer, men med en innovativ tankegang og en ledelsesmæssig bevidsthed om at tage egen medicin er virksomheden klar til at præsentere en række nye initiativer i en ellers traditionel branche

Innovation og nytænkning er nøgleordet for prisbelønnede Logistikkompagniet, der leverer knowhow og ressourcer til inhouse lagerlogistik. Virksomheden blev etableret for syv år siden, og et stærkt fokus på udvikling af innovative logistikkoncepter kombineret med social bevidsthed har sikret virksomheden flere positive anerkendelser bl.a. som vinder af CSR People Prize, en erhvervspris, ligesom TRYGFonden/SKF forrige år valgte af investere i virksomheden og dermed for at bidrage til udvikling og vækst.

Overgangsperioden fra iværksætter til etableret virksomhed kan for nogle være svær at håndtere, især hvis grundlæggeren af virksomheden har svært ved at slippe tøjlerne. Det er ikke tilfældet hos Logistikkompagniet, hvor iværksætter Carsten Moberg seks år efter etableringen er trådt til side for en ny administrerende direktør af sin virksomhed, mens han selv har kastet sig over forretningsudvikling.

Da vi havde passeret 120 mand, og en række anerkendte virksomheder er blevet en del af vores kundeportefølje, kunne jeg se, at vi havde ramt en niche i markedet, som var efterspurgt. Men når man udvikler, så slår man også en skæv bold i ny og næ, og i takt med virksomhedens vækst, har det større betydning for vores egen lønsomhed, at vi fokuserer lige så meget på vores egen lønsomhed, som vi gør når vi tænker på vores kunders vegne. Derfor begyndte jeg for et år siden at lede efter en målrettet direktør, som kan trimme og strømline forretningen på den måde, som jeg ærlig talt har haft svært ved, fordi jeg selv har været med til at udvikle det hele.”

Projekt værdiskabelse og lønsomhed

Der er stor forskel på at være udviklingsorienteret eller driftsorienteret som profil. I et tæt parløb med Jan Dewald Hansen er Carsten Moberg kommet tilbage i sit rette element med forretningsudvikling og etablering af nye virksomheder og koncepter, mens Jan Dewald Hansen i direktørstolen har brugt de første måneder til en strømlining og skarpere fokusering af Logistikkompagniets ydelser og koncepter inden for lager- og bemandingsløsninger.

Carsten er en fantastisk inspirator for sine omgivelser. At starte en virksomhed op i et stærkt konkurrencepræget marked midt i en finanskrise kræver en risikovillig dare-devil. Og når det lykkedes, er det jo ikke mindst fordi Carsten ser muligheder og finder åbne vinduer, mens andre lader sig begrænse af mere traditionel tankegang. Det har gjort Logistikkompagniet til en unik spiller i et ekstremt traditionsbundet og meget prisfikseret marked, hvor vi er gået den anden vej og har udviklet løsninger, der ikke før har været set på det danske marked og som har gjort en enorm forskel for de kunder, der har savnet og efterlyst de løsninger, som Carsten har udviklet med sit team.

Direktøren har siden sin tiltrædelse som administrerende direktør været fokuseret på at selektere blandt de udviklede løsninger og trimme dem, så de giver endnu større værdi og lønsomhed for såvel kunder som for Logistikkompagniet.

Vi har reduceret vores omkostninger og skåret i vores ydelses-palette. I stedet har vi udviklet mere konkret på vores kernediscipliner inden for inhouse lagerlogistik – og det arbejde viser nu effekt, siger direktøren, der er i gang med en organisationstilpasning og rekruttering med henblik på at tage yderligere markedsandele. Der søges blandt andet p.t. efter en Kundelogistikchef til Jylland/Fyn, der med det fulde ansvar for området skal etablere og udbygge LKs position i Vestdanmark.

Landsdækkende vækstmål

Ud over en revitalisering af virksomhedens kernekoncepter har direktøren herudover iværksat flere strategiske tiltag for at sikre virksomhedens målsætning om at blive landsdækkende.

Vækstmulighederne er store i hovedstadsområdet, hvor vi har oplevet stigende kundetilgang. Vi har et stærkt brand, når det gælder kvalitet ved bemandingsløsninger med ledelse til inhouse lagerlogistik og i at kunne nå deadlines, uanset hvor korte de er. Vi ser derfor gode muligheder for vækst inden for dette område, hvor vi i år allerede har vundet flere store kunder. Men også inden for de klassiske lagerfunktioner såsom støtte til produktion eller lettere produktion som labelling og ompak har vi en stærk position“, siger Jan Dewald Hansen.

Opskriften på bedre lønsomhed er for direktøren ligeledes at få et endnu stærkere fodfæste vest for Storebælt hos kunder med eget lager, hvor virksomheden oplever stor fremgang.

Inden for den klassiske inhouse lagerlogistik gælder det om at lande nogle større og flere kontrakter og få noget mere volumen.

Logistik Akademi løfter virksomheden

Blandt nogle af de ting Carsten Moberg har haft tid til er at tænke over, er hvordan Logistikkompagniet kan fortsætte med at udvikle nye koncepter og løsninger inden for lager-, transport-, og logistikløsninger, der kan gøre kunderne i markedet endnu mere konkurrencedygtige og lønsomme. Et nyt projekt, som virksomheden har starter er et Logistik Akademi, hvor lagermedarbejdere men også ufaglærte og ikke lageruddannede borgere kan øge deres viden og kompetencer inden for lagerlogistik.

Logistikkompagniet vender dermed det hele på hovedet og vil gå fra at være en leverandør af viden og ressourcer til inhouse lagerlogistik til at være lagerlogistikleverandør, der også hjælper kernekunderne med at optimere deres egne lagerfolk.

Det betyder ikke, at vi lægger kerneydelsen på hylden, men med etableringen af Logistik Akademiet er ambitionen at skabe en delvis selvstændig forretning, der kan bidrage til at højne troværdigheden om Logistikkompagniet som en professionel og innovativ leverandør, der bidrager til at løfte viden- og kompetenceniveauet inden for lagermedarbejdere“, fremhæver Carsten Moberg, der har høje forventninger til efterspørgslen for akademiet.

Både virksomheder og kommuner kan tilmelde deres medarbejdere eller borgere til akademiet, der er opsat, så man kan vælge mellem tre læringsniveauer. Akademiet foregår næsten udelukkende online, og al undervisning er leveret af undervisere og studerende fra CBS.

Det bliver et godt, stabilt projekt med mange fordele for både virksomheden men også deltagerne, der bliver bedre og smartere rustet til at håndtere de forskellige former for opgaver og udfordringer, der kan være på et lager. Herudover øger lagermedarbejderen deres værdi ved at have den nyeste viden og kompetencer inden for området“, siger Carsten Moberg.

              

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *