5 simple tricks som forbedrer jeres lagerdrift

Vi har bedt to af vores teamledere – med samlet 40 års erfaring med lagerdrift – afsløre nogle af deres bedste tips til effektiv lagerdrift. Det er der kommet en række tips ud af, som du kan bruge til at forbedre lagerdriften i din virksomhed.

Vi fortæller dig her, hvordan du med små ændringer kan være med til at skabe store effekter og opnå:

  • Øget arbejdsglæde
  • 10% mere effektivitet
  • 0% fejl ved pakning

1: Undgå dårlige rutiner gennem inspiration

Hvorfor er ny inspiration i hverdagen vigtig? Det er med til at forhindre dårlige rutiner og giver et frisk pust til jeres arbejdsgange og kultur.

I kan få inspiration ved at besøge andre virksomheder og lade jer inspirere af, hvordan de løser opgaverne. Desuden viser et virksomhedsbesøg, at du værdsætter medarbejderne og giver dem mulighed for at blive bedre i jobbet.

En anden mulighed er en ny kollega, som gør tingene anderledes. Vores teamledere har gang på gang set, hvordan nye kolleger netop kan udfordre rutiner og være med til at skabe motivation.

2: Hemmeligheden bag effektiv plukning

Et trick til effektiv plukning er at gøre det til en sport. Når medarbejderen hele tiden giver sig selv små udfordringer, kan vedkommende gøre arbejdet mere interessant og finde sin egen indre motivation.

Sådan fungerer det:
Konkret kan man som plukker sætte sig det mål, at man vil være hurtigere end en af kollegerne. Eller nå først ned til hjørnet. Eller beslutte at man vil begynde at hæve trucken, inden man når frem til højt placerede varer. Man kan også udfordre sig selv ved konstant at finde den smarteste vej gennem lageret.

Når medarbejderen begynder at bruge denne tænkemåde, har vores teamledere set personlige forbedringer på 5-20%.

3: Ekstraoptælling kan forhindre utilfredse kunder

Jeres kunder forventer at få deres varer leveret hurtigst muligt. Men mangler varen, som er registreret på lageret, kan I ikke overholde jeres frister.
Der kan være flere årsager til, at der mangler registrerede varer på lageret. Måske har I ikke fået det korrekte antal varer fra leverandøren. Eller plukrapporteringen passer ikke og varen har forladt lageret, uden den er registret. Det kan også være, at en vare er gået i stykker uden at blive registreret.

Et godt tip er derfor at have en rutine med løbende optællinger og dobbelttjek. Optæl paller, når der kommer varer fra leverandørerne og gennemgå lageret.

Når unøjagtigheder fanges, er det vigtigt at forhindre, det sker igen. Du kan f.eks. løbende lære alle op i, hvad de skal gøre, når en vare går i stykker.

4: Sådan opnår du enkelt 0% pakkefejl

Ved pakning på lageret opstår der typisk pakkefejl. Det er ikke unormalt at se pakkefejl på 1,5-2%. Målet er at nedbringe disse til 0%.

Sådan gør du det:
Hold daglige og ugentlige opfølgningsmøder, hvor du følger op på, hvorfor fejl opstår, og hvordan du forhindrer det fremadrettet. Det kan være simple ting som forstyrrelser og mobiltelefoner, der fjerner fokus. Identificér årsagen og italesæt problemet.

Hold opfølgningsmøder løbende, så dårlige rutiner ikke sniger sig ind og sørg for at nye kolleger er informeret.

5: Belønning i travle perioder giver ekstra energi

Medarbejderne er den vigtigste ressource på lageret og vores teamledere forklarer, at en glad medarbejder har færre fraværsdage og en mere effektiv hverdag. Konkret yder en glad medarbejder mindst 10% mere.

Det er specielt vigtigt i travle perioder med kampagner og sæsonudsving.

En effektiv metode til at skabe glade medarbejdere er at give en ekstra belønning. Det kan være eksempelvis kage eller morgenmad. En halv time med rundstykker og kaffe på disse travle dage giver den ekstra energi og arbejdsglæde, som er nødvendig for at nå dagens opgaver.

Vælger du at give morgenmad, er det vigtigt, at denne pause passes ind i de normale formiddagspauser. Hvis man normalt holder 15 minutters pause fra 10-10.15 kan man vælge at flytte pausen til kl. 9 og forlænge den til 30 minutter. Derved får man tid til at spise og undgår for mange afbræk i løbet af formiddagen.