Fokus på trivsel og kvalitet giver vækstplatform for Carl Ras
Nyt udstyr, fokus på medarbejdernes trivsel og samarbejde med ekstern logistikpartner har sikret den rette balance mellem effektivitet og fleksibilitet på centrallageret hos værktøjsgrossisten Carl Ras
God trivsel og arbejdsglæde har længe været prioriteret hos Carl Ras, der med en omsætning på over end halv milliard i 2015 har indtaget en position som en af landets førende engrosvirksomheder inden for værktøj og beslag. Et fokus, der har resulteret i, at værktøjskæden flere gange har opnået topplaceringer i konkurrencen om at blive ”Danmarks Bedste Arbejdsplads”.
Der skal dog mere end tilfredse medarbejdere og kunder til for at sikre overskud i en branche, hvor konkurrencen er benhård, og hvor omkostningsbasen derfor konstant skal gås efter i sømmene.
Krav til indtjeningen
Konkurrencekraften er blandt andet opnået gennem åbning af flere grossistcentre samt en styrkelse af kædens webshop, der har øget toplinjen. Samtidig er værktøjskædens lager- og logistikfunktion blevet bestykket med en kombination af egne medarbejdere og en ekstern samarbejdspartner. Dette har sikret effektive og fleksible processer og en styrket konkurrenceevne, der er nødvendig i et marked, hvor der kæmpes på marginalerne.
“Ved at indgå et samarbejde med Logistikkompagniet er vi blevet mindre sårbare og slipper for tab på produktivitet, da de selv er ansvarlige for altid at have den aftalte bemanding klar“, fremhæver lagerchef Allan Nielsen fra Carl Ras’ Centrallager i Herlev, hvor 40 af hovedsædets 130 ansatte arbejder i lagerhåndteringen.
Fokus på trivsel og arbejdsmiljø
Men det hele er ikke kun økonomi. Blandt kriterierne til samarbejdet med en ekstern leverandør blev trivslen og arbejdsmiljøet i Herlev vægtet lige så højt, som hvis det havde været egne medarbejdere. Det kræver stor bevidsthed om virksomhedskulturen, der erfaringsmæssigt kan være en udfordring, når to virksomheders medarbejdere skal arbejde sammen. Det var dog ikke tilfældet, da Logistikkompagniets medarbejdere begyndte at arbejde side om side med Carl Ras’ egne folk.
“Kemien mellem vores ansatte og Logistikkompagniets fungerer over al forventning. De kunne lige så godt have haft vores logo på brystet i stedet for deres eget“, fortæller Allan Nielsen, der også har sammenlignet kvalitet og effektivitet af begge virksomheders arbejde med et positivt resultat.
En million pluklinjer kræver sin bemanding
Ikke kun organiseringen er blevet tænkt igennem fra bunden. I takt med lanceringen af flere centre er lagerdelen blevet centraliseret, så alle varer leveres på centrallageret i Herlev og herfra distribueres ud til kædens 14 centre – , mens et nyt IT-System sikrer smidig og effektiv håndtering af de over 28.000 lagerførte varenumre.
“Vi har 5000 pluklinjer og håndterer en million pluklinjer om året, så det kræver sin bemanding at holde styr på leverancerne. Teknik, mennesker og forandring skal spille godt sammen for at fungere optimalt, og derfor gør vi meget for at inddrage medarbejderne og teamledere så meget som muligt“, fortæller Allan Nielsen.
Måler på produktivitet og trivsel
Ledelsen hos Carl Ras vægter trivslen blandt virksomhedens medarbejdere højt. Samtidig med mapping og klassificering af fejl måler Carl Ras også på arbejdsmiljøet. Filosofien er, at glade medarbejdere giver bedre performance. Sammenhængen mellem god trivsel og medarbejdernes performance er dog ikke helt let at dokumentere:
“Trivsel er sådan en fluffy størrelse og svær at måle. Vi måler den via månedlige one-to-one samtaler, hvor vi følger op på årets fastsatte mål. Her spørger vi ind til, hvad der rører sig i medarbejdernes verden, både på arbejdspladsen og privat“, fortæller Allan Nielsen.
Bedre bundlinje og mindre sårbarhed
Uanset graden af teknologi er den rigtige ledelse og bemanding afgørende for at sikre fleksible og effektive processer. Med centralisering, flere plukkelinjer og et behov for konstant fleksibilitet og skalerbarhed var det derfor også nødvendigt med reorganisering af bemandingen hos Carl Ras.
“Tidligere havde vi ungarbejdere, der kom efter skole. Men det fungerede ikke, da de var trætte, som påvirkede både kvaliteten og effektiviteten. Samarbejde med et vikarbureau gjorde det lettere at få afløsere ind. Kvaliteten var dog aldrig, hvor vi gerne ville have den. Desuden skulle vi bruge mange ressourcer på oplæring på grund af jævnlig udskiftning“, fortæller Allan Nielsen.
Derfor ledte Carl Ras efter en professionel samarbejdspartner, der kunne sikre høj effektivitet i processerne og kontinuitet i bemandingen. Efter nogen tids søgen faldt valget på Logistikkompagniet, der i dag er ansvarlig for halvdelen af centrallagerets pluk og pak opgaver – i alt 4-5000 pakkelinjer.
“Med løsningen her har vi gjort os i stand til at møde konkurrencen fra både eksisterende og nye konkurrenter. Det giver os mulighed for at levere en høj service og leveringskvalitet til kunderne og stadig bevare en høj grad af fleksibilitet og skalerbarhed, så vi samtidig kan tjene penge på bundlinjen“, slutter Allan Nielsen.

Carl Ras har insourcet halvdelen af deres VoicePick til Logistikkompagniet

Allan Nielsen – Lagerchef -Carl Ras Herlev