Hurtigere reservedelslevering skal sikre flere tilfredse FORD-kunder
For at sikre forhandlerne bedre service, hurtigere leverancer og højere loyalitet hos slutkunderne er FORD netop nu ved at lancere det intelligente lagerstyringssystem SPRINT. Logistikkompagniet står for udrulning af systemet, der allerede har sikret FORD Danmark opmærksomhed i resten af Europa
Øgede omkostninger, mindre loyalitet hos kunderne og et ekstremt prisfølsomt og konkurrencepræget marked sætter bilforhandlernes indtjening og overskud under pres. Hurtig markedstilpasning er nød-vendig for at sikre konkurrencedygtige priser og høj service, hvor hurtig og professionel levering er et krav fra kunderne.
For lang ventetid på reservedele ender ofte i, at kunderne vælger en konkurrent eller uautoriserede reservedele. På europæisk plan lancerer FORD derfor det intelligente lagerstyringssystem, SPRINT, der skal sikre, at de rigtige reservedele er på lager hele tiden hos forhandlerne.
Loyaliteten er ikke den samme hos kunderne, hvor hurtig leverance i dag er afgørende for at fastholde dem. Med SPRINT moderniseres hverdagen for lagercheferne, der i stedet for at bekymre sig om, hvad der ligger på hylderne nu kan fokusere på at servicere og rådgive kunderne, fortæller Supervisor hos Ford, Helle Mathiasen, der er ansvarlig for udrulning af SPRINT i Danmark.
Ved at analysere på de sidste to års bevægelser på lageret, omsætningshastighed og værdien af de solgte dele overtager SPRINT lagerstyringen hos forhandlerne. Helt automatisk bestilles de enkelte dele hjem fra FORDS centrallager i Köln.
De rette kompetencer
Lanceringen af SPRINT i Danmark påbegyndte i september 2015, hvor de rette kompetencer var afgørende for at sikre smidig implementering af systemet hos FORDS forhandlere. I stedet for at anvende et rekrutteringsfirma valgte FORD derfor at gå til Logistikkompagniet, der er specialiseret inden for lager og logistik.
Som virksomhed bruger man mange ressourcer på at finde den rigtige ekspertise til en opgave – også når man benytter sig af eksterne samarbejdspartnere. Et almindeligt rekrutteringsfirma er ikke eksperter på alle områder. Her ville vi først selv skulle designe en profil, hvorefter de skulle lede efter den. Så det at kunne briefe en ekspert om vores behov, som efterfølgende kom med tre kandidater, det har været en enorm lettelse. Samtidig er det nemt, at Logistikkompagniet tager sig af alle de administrative og personalemæssige forhold, fortæller Helle Mathiasen.
Bedste team i Europa
Kasper Tietze og Thomas Lien blev de to udvalgte fra Logistikkompagniet, som fik opgaven – og efter godt et års arbejde er 32 forhandlere i dag selvkørende på SPRINT.
Det tager i gennemsnit to måneder før en SPRINT forhandler er selvkørende. Dybdegående vi-den om lager- og logistikdrift er derfor afgørende for en succesfuld implementering. Her har vi fået de helt rette profiler til opgaven, hvor både Kasper og Thomas´ motivation og ekspertise har gjort, at forhandlerne har taget imod SPRINT med åbne arme. Kasper og Thomas bliver så-ledes fremhævet som det bedste team i Europa, hvor det nogle steder hos vores kolleger går langsomt, fremhæver Helle Mathiasen.
Lagerchefens rolle ændres
En typisk forhandler har i gennemsnit 11.500 forskellige dele på lager. Det kræver derfor sin lagerchef at holde styr på bestillingerne. Med SPRINT ændres hele måden at tænke på ude i forretningen. En forandring, som FORD har været spændt på modtagelsen af.
Med SPRINT går lagerchefen fra at varetage de traditionelle lagerstyringsopgaver til at have mere fokus på salg og kundeservice. Vi var derfor naturligvis spændte på modtagelsen af SPRINT. Men de har taget rigtig godt imod det. Det skyldes blandt andet succesoplevelser med at have en bestemt reservedel på lageret, når kunderne skal bruge den. Forhandleren skal der-med ikke lave en aftale med kunden om, at de skal komme igen nogle dage efter. Herudover er det muligt at returnere en SPRINT-bestilt del, hvis den ikke er solgt inden for 12 måneder, som også giver dem en større økonomisk sikkerhed end tidligere, fremhæver Helle Mathiasen.
SPRINT forventes at være implementeret hos FORD’S 74 autoriserede forhandlere inden for de næste to år.
Værktøjer, koncepter og systemer, der giver ejere af FORD-biler en bedre oplevelse, er til fælles gavn for både vores forhandlere og os som producent og importør. Strategiske tiltag som SPRINT understøtter vores ambition om at højne loyaliteten og kundetilfredsheden både i for-handlerleddet og hos vores fælles bilkunder, siger Helle Mathiasen.