Hvordan kan det lade sig gøre?
Det er sin sag at opretholde lagerdrift, når der samtidig skal flyttes flere tusinde varenumre. Ikke desto mindre var det den udfordring, butikskæden Normal stod over for, da de besluttede at flytte lagerlokation. For at minimere den risiko der naturligt er forbundet med så stor en opgave, allierede Normal sig med Logistikkompagniet. Virksomhedens professionelle viden om opbygning og drift af lager skulle være med til at sikre, at projekt lagerflytning kom sikkert i mål.
Tæt parløb
De første paller blev flyttet fra Brabrand til det nye lager i Horsens i juli 2018, og i uge 39 lød startskuddet til den første uge med fuld drift på det nye lager. Det var dog på en kold januardag i år, at beslutningen om at flytte lageret blev truffet og planlægningen af flytningen påbegyndt.
Lige fra starten har der været tale om et tæt parløb mellem Logistikkompagniet og Normal. Et mix af kompetencer og knowhow fra begge verdener har givet optimale betingelser for et succesfuldt forløb.
Vigtig knowhow i flytteprocessen
Logistikdirektør hos Normal, Henrik Bøgelund, fortæller:
”Da vi besluttede os for selv at etablere og drive lager, havde vi reelt intet kendskab til vores egne lagerprocesser og ingen ressourcer til at køre et parallelt set-up i overgangsfasen. Derfor hyrede vi Logistikkompagniet til at håndtere overgangs- og opstartsprocessen. Deres knowhow inden for lagerdrift, it-systemer og koncepter var det, vi havde brug for, for at få så god en overgang som muligt”.
Fordelen for Normal har været, at det var Logistikkompagniet, der stillede med de ledelseskompetencer, der var nødvendige for at nå i mål med så stort et projekt som dette. Således var det bl.a. også opgaven at ansætte både lagermedarbejdere og teamleder”, forklarer kundelogistikchef hos Logistikkompagniet, Jan Glintborg.
En stor fordel for Normal
At det var Logistikkompagniet, der varetog ledelsen i den periode, hvor lageret skiftede lokation, har været en stor fordel for Normal.
Henrik Bøgelund beretter:
”Helt konkret undgik Normal at bruge tid og ressourcer på at etablere en midlertidig ledelse, der skulle afvikles efter endt flytning. Logistikkompagniet gik simpelthen ind og tog rollen som ekstra ledelseslag. Det har givet stor tryghed, at vi har haft folk med spidskompetencer inden for lagerdrift til at varetage den tidsafgrænsede ledelsesopgave. Det har fra dag et været med til at minimere risikoen for fejl og forsinkelser”.
Vi er sammen om at nå i mål
Logistikkompagniet har ageret på både praktisktog ledelsesmæssigt niveau, hvilket vi ser som en investering i at støtte op om den idé, at ’vi er sammen om at nå i mål med flytteprojektet’. Logistikkompagniet har naturligvis løbende sparret med Normals ledelse.
”Sammenlagt giver det de bedste forudsætninger for, at Normal selv kan drive lageret videre, når vores samarbejde afsluttes ved årsskiftet”, understreger Jan.
Fælles kultur – en vigtig brik i flytteprocessen
Arbejdet med at forme den rigtige fælles kultur anser vi hos Logistikkompagniet som en af de vigtigste opgaver. Med vores adfærd og DNA opbyggede vi en værdiskabende kultur, som er en væsentlig forudsætning for at få succes med egen lagerdrift.
Jan Glintborg fortæller:
”Vi sørgede for at afholde jobsamtaler og ansætte ca. 35 medarbejdere på det nye lager i Horsens. Drypvis stødte Normals medarbejdere fra det eksisterende lager til, så lageret i dag kører med fuld bemanding. Vores fokus har været at få de rigtige folk ansat fra starten, og at varetage processen med at få eksisterende og nye medarbejdere til at ’smelte sammen’ omkring fælles værdier. Det er en vigtig forudsætning for, at alle føler sig som en del af et solidt og meningsfuldt fællesskab”.
En engageret medarbejderstab
Hos Logistikkompagniet har vi den filosofi, at vi ser hele mennesket. Det betyder bl.a., at der er plads til at tilegne sig kompetencer efter ansættelsen. Vores erfaring er, at den tilgang til den enkelte medfører en høj grad af engagement og motivation, der smitter af på kollegaerne.
En engageret og motiveret medarbejderstab er fundamentet for en god og stabil drift. Derfor har vi hos Logistikkompagniet netop lagt mange kræfter i at ansætte de rigtige medarbejdere og at skabe en fælles kultur, alle føler sig som en del af. I sidste ende betyder det nemlig, at medarbejderne yder deres bedste.
At spille vores kunder gode er derfor en af de grundlæggende værdier i Logistikkompagniet. Når vi gør det, så giver vi vores kunder den bedste forudsætning for, at de kan gøre deres kunder glade og tilfredse.
Fakta:
Lageret i Brabrand blev tømt, efterhånden som diverse produktgrupper blev plukket for sidste gang og restvarer sendt til Horsenslageret.
Flytningen af Normals lager er foregået over en 10 ugers periode.
Gamle medarbejdere er flyttet drypvis – 4-8 medarbejdere pr. uge.
Logistikkompagniet implementerede nyt it-system og sørgede for, at det kørte optimalt.